Szoftverek világa

Címkék

Android-é a jövő

2011.12.08. 17:38 TMhun

Üdv!

Miközben a szokásos körömet futottam néhány oldal megtekintésében aközben egy elég érdekes dologra lettem figyelmes. Nos bárki bármit is mond én teljesen egyetértek a cikkben leírtakkal és hiszem, hogy bekövetkezik viszonylag hamar az ott leírtak. Erre már csak abból is következtetek, hogy én magam is kis zöld robot tulaj vagyok és látom a fejlődést. Kb már fél éve mondtam is haveroknak, hogy már ma van 1-2 játék ami felveszi a harcot az asztalhoz kötött szarral :) Persze ha legyen bármilyen jó is az android, ennek ellenére nem hiszem, hogy foglya valaha is helyettesíteni a számítógépet, ugyanis eléggé sok mindent egyszerűbb ott csinálni.

 


http://androlib.blog.hu

Pár napja írta az Android Police, hogy új androidos rekord született - a Generation of Chaos japán taktikai RPG android-portja installálás után nemes egyszerűséggel nekiáll egy 1,8 gigabájtos csomag letöltéséhez. A játék kistestvére, a Spectral Souls még egy könnyed másfél gigával is beérte. Nem tudom, Ti hogy vagytok vele - ez engem kicsit megütött, és arra sarkalt, hogy egy kis közös elmélkedésre invitáljalak Benneteket. (Caveat: hosszú lesz, kicsit elszaladt velem a ló!)

Néhány száz megás letöltések említésétől a rutinos androidos gémereknek már a szeme sem rezdül - wifi kell és türelem, meg némi hely az SD-n - hiszen még a Gameloft legújabb 3D-s címei is beérik olyan 500 mega körüli pakkal, ennyit igazán ki lehet szorítani.

A fent említett méret azonban már - úgy érzem - átlép egy komolyabb lélektani határt. Logikus volt, hogy el fogunk jutni ide: a játékok minőségének folyamatos javulása, a képernyők felbontásának növekedése természetszerűen vezet az egyre nagyobb és nagyobb helyigényhez is - azonban azt gondolom, hogy ez egyben egyfajta paradigmaváltáshoz is vezethet, ha más nem, a mobiljátékokról alkotott elképzeléseink, hozzáállásunk tekintetében.

Egyrészt, úgy tűnik, a játékok egyre nagyobb jelentőséget kapnak a mobilkészülékek piacán, ezzel pedig a súlyuk is megnő, hiszen pl. mi mással lehetne megindokolni egy négymagos tablet szükségességét, mint hogy sosem látott részletességű és kidolgozottságú játékokat lehet kapni rá? (A minden új készüléknél elhangzó "ezzel aztán már tényleg nagyon gyors lett a böngészés!" típusú dumákat meg felejtsük el, attól mindig a röhögőgörcs kerülget, egy HD videó lejátszásához, ami a másik tipikus PR-szöveg, pedig egy erős egymagos készülék is elég kellene hogy legyen, de két magon magától értetődőnek kellene, hogy vegyük.)

Ez viszont oda vezethet, hogy megváltozik a mobiljátékok célközönsége: egyrészt megjelenik/megjelent a mobilos hardcore gamer-réteg, mint fontos célközönség, másrészt a mobileszközök átveszik a drága hordozható konzolok szerepét, azaz a most DS-en vagy PSP-n játszók könnyen lehet, hogy következő generációs játékgépnek már egy ütős Androidot vesznek - feltéve, hogy lesznek olyan játékok, amik kiszolgálják az igényeiket - ez a fejlesztők dolga. A Sony-Ericsson szerintem igenis jó helyen kapisgált az Xperia Playjel, nem a koncepció volt a hibás, hanem kb. minden más a készülék megjelenése körül.

 

Másfelől pedig úgy néz ki, gyorsítva itt is lejátszódik a PC-s játékok evolúciója, amit viszont némiképp aggasztó jelenségnek is tekinthetünk. A mobiljátékokat pár éve a kreatív fejlesztők-alkotók kincsesbányájának kiáltották ki, hiszen olyan egyszerű ötletekkel, mint a Fruit Ninja, vagy olyan ügyesen összerakott élményt nyújtó játékokkal, mint pl. az Angry Birds, kis ráfordítással is hatalmas sikereket lehetett aratni. Azonban azt is be kell látnunk, hogy a "hőskorszakban" az egyszerű ötletek frappáns megvalósítására nem csak a saját kreatív impulzusaik vagy a mobilon játszó közönség különleges igényei késztették az alkotókat - egyszerű technikai akadályai is voltak annak, hogy ha valaki iPhone-os vagy androidos játékot fejleszt, akkor valami fizikai alapú ügyességi puzzle-t kezdjen írni, és ne a Shadow of the Colossust. A processzorok sebessége, a kijelzők mérete, a korlátozott kapacitású háttértár és a letöltéshez szükséges adatkapcsolat, no meg a fejlesztő oldaláról a szerverkapacitás mind-mind korlátozó tényező volt.

Ez mára a múlté. Mostanában az androidos sajtó egyik szállóigéje, hogy "2012-ben a tabletek teljesítménye utoléri az asztali konfigurációkét", és ha ezt túlzásnak is érezhetjük, az biztos, hogy a most reklámozott, Tegra 3-ra optimalizált játékok döbbenetes látványt ígérnek, olyat, ami simán kenterbe veri a megjelenésekor (jó 10 éve) hihetetlen élményt nyújtó Playstation 2-t, és már-már súrolja a PS3 által képviselt színvonalat is (Ne felejtsük, egy éve még azon álmélkodtunk, hogy milyen szépen lehet Androidon emulálni a PS1-es játékokat, meg hogy, nahát, már van nagyjából működő N64 emulátor is).

Ehhez a színvonalhoz viszont már kevés a kreativitás és az eltökéltség, egy Bladeslinger-szintű játék megalkotása bizony ipari méretű feladat, aminek csak megfelelő arányú haszon reményében lehet nekilátni - ez a logika pedig a PC és konzoljátékokon évek óta panaszolt spirálhoz vezet: a látvány és a minőség állandó (és kényszerű) feljődése egyrészt folyamatosan erősebb és erősebb hardvert igényel, másrészt egy ilyen méretű befektetést a kiadók már csak biztos megtérülés mellett vállalnak be, ami egyenes utat jelent a játékok tartalmi kiüresedéséhez.

A másik kérdés, ami visszavezet a cikk elejéhez, hogy vajon meddig tartható a jelenlegi értékesítési módszer, ha egy tipikus játék mérete elkezdi átlagban a fél gigát súrolni (lehet, hogy ez hamarabb bekövetkezik, mint gondolnánk...), és hogy mi lehet rá a megoldás. Adja a Market a tárhelyet a teljes letöltéshez? Vagy egyszerűen bízzunk az átlagos sávszélesség növekedésében (elvégre ma 200 mega jön le annyi idő alatt, mint pár éve 20)? Készüljön külön gémer Market, ami tud hatalmas fileokat is kezelni? Esetleg fizikai adathordozón kellene árulni a mobiljátékokat is? (Az USB OTG pl. simán lehetővé tenné, még pofás kis dizájnolt stickekkel is fel lehetne dobni az élményt...)

A másik út persze, hogy minden marad a régiben, és néhány kiemelt presztizsjáték mellett a piac alapvetően a félig vagy teljesen casual játékokból fog állni, amik még HD felbontásban sem nagyon nőnek túl az 50-100 megás mérethatáron, és elég lesz egy gyengébb kétmagos gép is a futtatásukhoz...


 

Szólj hozzá!

Címkék: blog hírek android

A bejegyzés trackback címe:

https://platform.blog.hu/api/trackback/id/tr693448645

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása